sâmbătă, 29 martie 2008

Brancusi

Poate publicarea acestui articol isi are radacinile in admiratia pentru un mare(poate cel mai mare) sculptor al secolului al XX-lea, figura centrala in miscarea artistica moderna, pioner al abstractizarii, in ale carui creatii eleganta formei se regaseste in alegerea sensibila a materialului, iar frumusetea simplitatii artei populare romanesti este pusa in lumina de rafinamentul avant-gardei pariziene si invers.Poate dorinta conceperii acestui material a venit din si mai marea dorinta de a putea intelege notiunea de arta moderna si in a realiza ca pentru a da inteles acestui concept(chiar) este nevoie de un manual de instructiune, macar de o documentare sumara a vietii autorului inainte de intalnirea cu exponatul.Sau poate explicatia cea mai pragmatica a scrierii acestui text, care este indeajuns de parafrazat si intortocheat pentru a nu trece cu succes bacalaureatul la romana este necesitatea obtinerii unei note (macar de trecere) la educatie plastica...desigur, o explicatie foarte vulgara.
Poate mai mult decat orice alt imbold, eu m-am interesat de Constantin Brancusi(1876-1957) pentru a intelege persoana sa si nu mostenirea lui artistica, sa descopar omul din spatele sculptorului, pentru ca esenta ta nu se regaseste in profesia aleasa, ci in destinul pe care ti-l fauresti si in viuziunea ta asupra lumii pe care o lasi in urma.Vorbind de esenta lucrurilor, Brancusi s-a preocupat mereu, prin intelesul pe care il da formei in sculptura, de surprinderea esentialul unui fapt sau a unei idei abstracte, cum sunt transcendenta mortii sau conditia omului.
La inceput a vrut sa vorbeasca lumii despre esenta ei din perspectiva creatoare a lui Auguste Rodin, la al carui atelier a inceput sa lucreze la inceputul anului 1907.El s-a desprins repede de modelul maestrului si de focarul lui de creatie, cautandu-si identitatea artistica, parasind cu urmatoarele cuvinte de iz aforistic:"Nimic nu poate creste la umbra arborilor mari(la umbra unui stejar nu poate creste nici un alt copac)"."Muza adormita", reprodusa alaturi, este ultima cratie a sa puternic influentata de Rodin, viitoarele sculpturi prezentand forme mult mai geometrizate, contururi mult mai abstracte.
Opera lui graviteaza in jurul unor teme precum cea a oului, prin care recrea geneza omului si a universului("Nou-nascut", extrema-stanga), a zborului, repetata si finisata timp de zeci de ani prin suita de sculpturi intitulate "Maiastra", "Pasare in vazduh", "Pasare de aur"(centru-stanga), "Pasare in spatiu" si tema sarutului, in care fundamenteaza ideea invingerii mortii prin refacerea cuplului cosmic;aceasta idee se contureaza intai in "Sarutul"(centru-dreapta), pentru a fi apoi desavarsita in "Poarta Sarutului",(extrema-dreapta) apartinand complexului arhitectural de la Targul-Jiu.
















Poate ca nimic din filozofia lui Brancusi nu reiese explicit din creatiile sale, dar asa nimic din ce inseamna arta moderna nu poate fi direct perceput prin simpla contemplare a abstractului din fata privitorului.Sculptura avangardista a lui Brancusi motiveaza spre gasirea raspunsului dincolo de marmura utilizata sau de maiestria cu care dalta si-a croit drum in ea.Atelierul lui, reprodus in intregime la Muzeul de Arta din Paris,la cererea artistului, comunica publicului despre conceptele filozofice profunde din arta populara din satul natal al sculptorului, gorjean de origine, dar de renume planetar.In micul univers in care vizitatorul paseste la trecerea prin usile din sticla, Brancusi lasa un mesaj clar in operele sale, ca un biletel galben cu adeziv:"Voim intotdeauna sa intelegem ceva.Insa nu este nimic de inteles.Tot ceea ce puteti contempla aici, in Atelier, are un singur merit: ca este trait..."

Daca e cum spune maestrul, atunci ce vedeti in "Regii regilor"(centru-jos)?Pentru mai multe informatii, accesati biografia lui la adresa: http://www.show.ro/brancusi/biografie/biografie_brancusi.htm

5 comentarii:

Ion Ana Madalina spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Ion Ana Madalina spunea...

Poate ca nu am citit eu atenta, dar nu am gasit date despre viata personala a artistului. As vrea sa stiu daca a avut copii, daca s-a casatorit, daca a iubit... Am citit biografia lui.Mi-a placut mult ceea ce a scris in protestul pe care l-a semnat: "in arta nu exista straini".Si a avut de mic un spirit independent, poate prea independent(sa fuga de acasa in clasa intai?).Dar poate ca asta
i-a ajutat aripile sa creasca.
In finel, repet intrebarea(sunt doar curioasa):a fost casatorit?

Ion Ana Madalina spunea...

Mi-a placut mult ideea de adescoperi omul din spatele sculptorului.Peste tot intalnim referiri la opera impresionanta a lui Constantin Brancusi si suntem tentati sa uitam ca si el a fost OM. Si mi-a placut ceea ce ai scris despre esenta omului.
Stiu ca multe din afirmatiile lui Constantin Brancusi pot fi interpretate ca aforisme. Am gasit si eu un asemenea citat, undeva:"Atunci cand incetam sa mai fim copii, am murit de mult."
Referitor la "Regii regilor", e foarte greu de explicat ceea imi sugereaza. Mie mi se pare ca seamana aceasta sculptura cu o pasare stilizata. O pasare cu o creasta care aminteste de coroana regala,care are aripile stranse maiestuos pe langa corp, ceea ce ii inalta talia.Aripile stranse imi sunt sugerate de acele structuri spiralate aflate la jumatatea corpului.Sculptura pare alungita, ca si cum ar fi privita de jos in sus, pentru a parea mai inalta.
Desigur, este o sculptura simbolica si pentru fiecare inseamna altceva.

cristinaa spunea...

Tema aleasa mi se pare una foarte interesanta!
Brancusi merita toata atentia noastra, pentru ca a fost, este si va fi un mare artist, operele sale ramanand ca dovada a talentului sau. Sunt de acord ca, inainte sa comentezi un articol, trebuie sa cunosti anumite informatii despre artistul, autorul operelor. Daca nu cunosti acestea, ceea ce comentezi este ceva vag, niciodata articolul nu va fi complet, informatiile fiind generale si uneori neinsemnate. Esenta consta in detalii, detalii care tin si de viata si ideiile autorului.
Legat de intrebarea pusa de Alex pot spune ca nu am un raspuns foarte clar. In primul rand, aceasta opera mi se pare interesanta, insa,in acelasi timp, si foarte ciudata. Sincer, ma duce cu gandul la o piesa de sah, in care "regele" are puterea absoluta(impreuna cu regina bineinteles). La fel ca si regele sahului, aceasta piesa de arta a lui Brancusi imi inspira putere, dominatie, curaj... .
Sincer, nu prea imi place "Regele Regilor", pentru ca nu o prea inteleg, insa,repet, tema este interesanta!

valy spunea...

Ideea articolului mi se pare interesanta. Modul in care Alex a prezentat toata lucrarea mi se pare atractiv. Chiar mi se pare perfect ca a fost facut si un articol de Brancusi, pentru ca a fost un artist care merita atentia noastra. Legat de intrebare: mi se pare ca este un personaj prezentat intr-o postura dreapta,zvelta ceea ce imi inspira taria de caracter, impune respect, semnifica puterea, fermitatea si are similaritati cu o piesa de sah.