luni, 31 martie 2008

William Turner - un calator inspirat







William Turner este probabil cel mai original si mai creativ artis pe care Anglia l-a avut vreodata. Inca din adolescenta, lucrarile sale au fost acceptate spre a fi expuse in cadrul Academiei Regale.
Joseph William Turner s-a nascut ia Londra, la 23 aprilie 1775. Nu se cunosc multe detalii despre copilaria artistului dar se cunoaste faptul ca relatia pe care acesta o avea cu tatal sa era una extrem de apropiata. Predilectia pentru arta s-a facut simtita de la o varsta frageda, primele schite ale lui Turner datand din anul 1785. Printre profesorii lui Turner se numara Thomas Hardwick si Thomas Malton junior. Temele prinipale din tablourile lui Turner sunt marea si starile ei. Artistul a fost fascinat de culorile pe care apa marii le primeste in functie de vreme. De asemenea, rintre tablourile lui Turner se gasesc si scene din mitologii, unde actunea se petrece pe mare. In anul 1799, William devine membru corespondent al Academie Regale, in perioada 1792 - 1799 el intreprnzand numeroase calatorii in regiunile muntoase ale Scotiei. Artistul a calatorit mult pe parcursul vietii sale, ajungand in orase ca Praga, Drezda, Berlin, Roma, e parcursul acestor calatorii, Turner realizand peste 3000 de schite.






Tabloul din stanga este primul tablou in ulei pictat de Turne, datand din 1796: Pescar pe mare (peisaj marin de la Cholmeley)











Tabloul de mai sus este intitulat "Temerarul, remorcat pentru ultima data spre a fi dezasamblat, 1838". Pe fundalul unui apus de soare inflacarat, aproape insangerat, batrana nava Temerarul, veterana a bataliei de la Trafalgar, este trasa in amonte, pe Tamisa, de un remorcher ce se indreapta spre un cimitir de nave. Tabloul afost areciat atunci ca fiind "cea mai minunata dintre operele acestui maestru al vremii".


Viscol: Hannibal si armata sa trecand Alpii




Lacul Buttermere: O ploai de vara(1798)

Imaginati-va pentru cateva secunde ca in barca din largul lacului ai fi chiar tu. Care ar fi sentimentele pe care le-ai avea si ce a vrut sa transmita artistpul prin aceasta imagine?

7 comentarii:

Alex Bluzzy spunea...

Raspunzand la intreabarea de la sfarsitul proiectului:doamne, as tipa de bucurie;nu datorita comfortului solitudinii, mai degraba cum lumina se rasfrange si este culeasa de mare si imprejurimi si cum ea emana atata liniste prin paleta de albastru ma face sa ma simt liber si dornic de aventura.Parca ar fi un vis de copilarie:sa cutreier apele statice ale lumii, singur intr-o barca.Eu cred ca si Turner s-ar simti la fel.

*Lonely.in.Gorgeous* Anca spunea...

Daca ar fi sa raspun la intrebarea ta as avea acelasi raspuns ca Alex si anume as tipa cat pot eu de mult sa arat cat de bucuroasa sunt ca ma aflu in aceea barca din tablou, intr-un peisaj care pur si simplu iti taie rasuflarea. As putea spune ca daca m-as afla in aceea barca pentru mine ar fi inceputul unei palpitante aventuri. M-as simti foarte bine singura reflectand, desi eu prefer sa fiu alaturi de cineva de cele mai multe ori, fac o exceptie datorita semtimentului pe care mi-l emana tabloul.

valy spunea...

Tabloul mi se pare superb, pentru ca pentru mine exprima ceva puternic...cerul este inchis la culoare si da senzatia de furtuna, de melancolie, de tristete, dar aceasta imagine se schimba o data cu aparitia unei raze,o raza de lumina, de speranta. Cred ca artistul a ales un loc care sa exprime suisurile si coborisurile din viata unui om...Artistul vrea sa ramana singur intr-un colt de rai sa mediteze, acel loc ii ofera libertatea si speranta,optimismul. pentru ca se afla intr-o barca in largul marii apare si un spirit de aventura, vrea sa obtina toate acestea prin propriile forte.

cristinaa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
cristinaa spunea...

Mi se pare foarte interesanta tema aleasa de Alexandra, pentru ca, eu cred ca acest pictor are ceva deosebit, exprima ceva foarte profund. Marea, prezenta in majoritatea tablourilor sale( dupa cum a spus si Alexandra) poate fi considerata "piesa cheie" a operelor sale, ea aparand in multiplele sale forme, culoarea acesteia fiind mereu alta, in functie de starea aceluia care ii da viata pictand-o.
Referitor la intrebarea pusa de tine, as spune ca, daca as fi eu in acea barca, m-as simti in acelasi timp si fericita, cat si trista. As fi fericita pentru ca am posibilitatea sa vad acel minunat peisaj, momentul surprins fiind unic (dupa parerea mea), ar fi un sentiment d implinire totodata, insa as fi suparata pentru ca totul este trecator si stiu ca aceasta placere nu poate dura o vesnicie si pentru ca sunt nevoita sa ma intorc de unde am plecat si atunci fericirea mea va lua sfarsit!

anto spunea...

mie sincer imi da o senzatie de singuratate...poate ca autorul era intr-o stare depresiva cand l-a pictat..poate doar se simtea singur ...nu cred ca era f vesel cum am inteles din ce au spus alex si anca

Alina spunea...

Imi place ideea tabloului "Temerarul, remorcat pentru ultima data spre a fi dezasamblat". cerul insangerat da senzatia ca, odata ce vasul va fi dezasamblat, o intreaga perioada va disparea, va ramane in trecut. faptul ca vasul "participase" la batalia de la Trafalgar si ca se intorcea acasa pt a fi facut bucati, lasa impresia ca vremurile de demult au apus, o intreaga generatie se pierde, lupta deja nu mai are aceeasi semnificatie desi nu va fi uitata. in mare parte, mie tabloul imi transmite tristete, nostalgie, lucru care se resimte in mai toate lucrarile lui Turner din punctul meu de vedere