marți, 8 aprilie 2008

Artistul necunoscut...

Uneori un artist total necunoscut poate avea opere artistice minunate care nu au stiut sa fie apreciate. Am placerea de a avea in casa 2 tablouri despre care nu se stie mai nimic, iar artistul este necunoscut. Acest artist necunoscut a fost prezent la nunta parintilor mei. A realizat atunci un portret al parintilor mei. Desi nu am avut sansa sa il cunosc din operele sale mi-am putut da seama de inclinatiile artistului. Cred ca apreciaza foarte mult micile detalii care pot parea neimportante insa intr-un tablou creeaza noul,originalul. Apreciaza natura,o natura perfecta as spune, anotimpuri clare, o natura statica. Cele 2 tablouri mi se par bine ezecutate, imi plac culorile si idee lui de creatie, si desi ai avea impresia ca este un tablou simplu de executat cred ca e nevoie de talent, rabdare si complexitatea ideei. Tot ce incerc sa va spun este de fapt ideea mea proprie legata de acest artist. Acest artist nu e cunoscut nici in ziua de astazi, un artist care s-a stins din viata lasand in urma opere valoroase(dupa parerea mea), opere care nu au putut fi niciodata recunoscute de un public larg. Inca un lucru care mi s-a parut ciudat a fost ca probabil dupa ce veti vedea tablourile veti spune ca recunoasteti imaginea,asta pentru ca ea a fost copiata si distribuita pe tot felul de obiecte ornamentale. Acest artist necunoscut a avut un impact destul de mare asupra mea. Am incercat cand eram in generala sa copiez cele 2 tablouri ale artistului. Cat ati plati pentru un tablou facut de un artist necunoscut? Ati oferi mai mult daca ati stii ca tabloul este facut de un artist de renume?







Acesta este tabloul de nunta. A fost facut de artistul necunoscut in anul 1986. Cred ca nu ar exista un titlu mai perfect pentru acest tablou decat "TABLOU DE NUNTA". Tin la acest tablou foarte mult. Si acum o intrebare pentru voi. Tabloul sa fie oare o pictura sau o poza?







As dori sa va prezint si cele 2 tablouri alaturi de schitele desenate de mine. Spun sincer ca schitele mele sunt facute in creion si au un aspect de pictura in plan. La inceput probabil ca nu o sa va placa si o sa considerati ca ce am facut eu e simplu. Nu este chiar asa de simplu si as dori sa fiti foarte atenti cand analizati si criticati ce am lucrat eu.

Acest tablou a fost executat in anul 1993. Pe atunci aveam un an. Desi nu am apucat sa cunosc artistul de cand am fost mica m-am atras cele 2 tablouri din casa. Acesta surprinde o ipostaza perfecta a unei zile de toamna intr-un peisaj izolat, relaxant si aflat in mijlocul naturii. Un colt parca uitat pentru o clipa de civilizatie. Parca acea casa a ramas singura pe lume, singura in natura, o natura plina de culorile aramii specifice anotimpului toamna. Tabloul facut de mine surprinde mai mult detaliile tabloului original, detalii care dau valoare tabloului.



Acesta surprinde un peisaj calm. O noapte racoroasa de iarna. Noaptea se lasa intr-un peisaj izolat din natura. O casa cu luminile aprinse da semn ca cineva locuieste acolo, ca cineva probabil ca sta langa semineu sa se incalzeasca. Peisajul este saracacios, natura este statica, iar lumina ce se rasfrange in pacla de apa da semn ca in curand incepe o noua zi. Totul este linistit, lumea sta in casa, peisajul perfect de iarna unde patura de nea imbraca totul in culoarea puritatii, in alb.



Care este dupa parerea voastra legatura intre copie si original? Este un "chici" ce am realizat eu?











































8 comentarii:

Ion Ana Madalina spunea...

Cu siguranta, nu este un chici. Ai incercat sa te apropii de un artist care te-a impresionat, ai incercat sa il imiti nu pentru a-l imita neaparat, ci pentru ca il admiri. E un lucru perfect normal sa incercam sa ne asemanam cu idealurile noastre, cu persoanele ope care le admiram . plus ca pentru tine a contat foarte mult si faptul ca nu l-ai cunoscut niciodata, ca nu l-ai vazut la fata, vreau sa zic. tablourile lui au fost singura ta legatura cu artistul, singurul mod prin care il puteai cunoaste.
Cat despre tabloul de nunta (e foarte frumos, si mie imi plac foarte mult tablourile de nunta) cred ca este o fotografie. sunt multe detalii acolo care ar fi fost probabil foarte greu de reprezentat cu pensula.
Da, e pacat ca sunt atatia artisti care raman anonimi. Dar e bine ca exista oameni ca tine, care ii apreciaza si isi aduc aminte de ei. Nu ar conta pentru mine, ca artistul sa fie unul de renume, ar conta doar ca mie sa imi placa tabloul. Pentru ca, daca mie nu mi-ar placea, ar putea sa fie si..(nu stiu, nu pot sa dau un singur nume de artist mare, sunt atat de multi !)... ca tot nu l-as cumpara.

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Draga Valentina, te felicit pentru curajul de a fi impartasit citeva din gindurile tale tuturor colaboratorilor de pe blog. Deloc nu vreau sa iti distrug parerile bune despre lucrarile copiate de tine (corect este termenul absolut corect!), dar modelele in sine sint exemple de kitsch (chici)! Cred ca am mai spus si in alte rinduri ca putem sa fim atasati de unele obiecte de arta fara sa le putem clasa ca valoroase sau nu, tocmai ca ne sint foarte familiare sau confirma si intaresc legaturi sentimentale. Pictorul necunoscut, cu toata legenda lui, nu reprezinta valoare artistica, insa l-ai pretuit pentru ca probabil era o persoana simpatica si interesanta, poate prieten cu parintii tai etc. Acest lucru nu are nici cea mai mica importanta in evaluarea calitatii artistice, asa cum nici munca ori efortul fizic nu sint strict legate de valoarea produselor artistice. Am sa ii atrag atentia si Madalinei ca detaliile nu sint o opreliste de nedepasit pentru un pictor; imaginea cu cei doi miri are in buna masura sanse sa fie ori pictura ori fotografie, dar dupa caracterul ei si elementele specifice, cred ca e mai curind o fotografie. Urmaresc in acest moment imaginea de pe un monitor foarte slab si nu ma pot pronunta categoric, totusi cred ca ar putea sa fie si o pictura dupa fotografie. In concluzie, estimez copiile tale ca mai bune decit originalele, pentru ca in toate stingaciile tale se remarca mai multa prospetime decit in imaginile foarte incarcate de clisee ale pictorului tau drag. Cu toata stima iti marturisesc ca exista pe putin cite o duzina de pictori la o suta si ceva de locuitori, la fel de inzestrati. Continuam discutia si cu alta ocazie. Am sa atasez citeva imagini cu lucrarile care abordeaza aceleasi teme, intr-o nota superioara, daca-mi permiteti aceasta licenta! P.s. "natura statica" se foloseste numai cind ne referim la genul pictural natura statica (eng. still life; fr. nature morte; sp. bodegon). In cazul de fata se inlocuieste cu natura linistita, natura cu caracter static etc.
Cu drag, B.T.

zambesteingri spunea...

corect, este un chici,si probabil k nu merita sa dai multi bani pe el, dar daca are o semnificatie deosebita pentru tine merita sa il pastrezi, pentru ca de multe ori oamenii investesc sentimente in unele obiecte care raman in urma, caci timpul trece si ele raman si oamenii fac greseala de a nu se desprinde total de trecut si il retraieste prin amintiri,obiecte de genul tabloul parintilor tai

Anonim spunea...

Poate ca imaginile postate de Vali pot deschide o discutie mai pe larg despre modul in care atasamentul fata de unele obiecte (artistice, sa zicem) ne influenteaza viziunea asupra lor, modul in care le evaluam.

iulia spunea...

Intodeauna mi s a parut ca fenomenului kitsch nu i se acorda atentia cuvenita. Felicitari Valentinei ca a abordat un subiect tabu in lumea artei. Desi personal consider kitschul modalitatea de manifestare a unei subculturi sunt perfect de acord ca atasamentul emotional de anumite obiecte care ne inconjoara le poate da valoare. Pana la urma de ce ar trebui sa traim intr un muzeu cu exponate scumpe si valoroase dar care nu reprezinta nimic pentru noi personal? Cred ca arta este prin definitie ceva ce ar trebui sa "atinga corzile sufletului".

Kitty spunea...

'Cat ati plati pentru un tablou facut de un artist necunoscut? Ati oferi mai mult daca ati stii ca tabloul este facut de un artist de renume?'

Raspunsul acestei intrebari mi se pare foarte discutabil. Si totodata, arta este ceva ce ar trebui valorificat indiferent de persoana. Creatia, rezultatul final, ideile bine legate si usurinta de percepere a mesajului artistic, toate acestea ar fi unele din criteriile de analizare a unei opere plastice( sau a oricarui alt tip de arta).
O replica a unei opere este, totusi, o incercare curajoasa de a reda acel mesaj artistic intr-un mod cat mai apropiat de cel original.
Valentina a avut o idee foarte buna, intrucat o opera este ceva mult mai profund decat o imagine, etc. Implicarea afectiva in procesul creatiei sporeste calitatea rezultatului.

Anonim spunea...

Sunt in mare parte de acord cu Madalina, dar trebuie sa recunoastem ca tablourile acestui pictor "anonim" sunt exemple de kitsch. Dupa cum zicea si poeta Cora Gabriela Fariseau in una din poeziile sale, Alea Jacta : "Cea mai mare rasplata pentru stradaniile unui om nu este ceea ce castiga prin munca sa, ci ceea ce devine prin ea". Deci orice pictor de valoare este devine cunoscut in timp...:)

cristinaa spunea...

E interesant articolul tau si nu cred ca mai este cazul sa raspund la intrebarea" e pictura sau fotografie?" pentru ca stiu deja raspunsul. Insa pentru a-ti demonstra ca sunt corecta voi spune ceea ce am crezut la inceput: este o fotografie pentru ca asa pare! Legat de intrebarea cu"chici-ul" nu stiu ce sa zic. nu cred ca este un chici.