marți, 6 mai 2008

Salvador Dali

"Dacă vei juca rolul unui geniu, vei deveni unul". (Dalí)



Pentru mine personajul Dali a prezentat dintotdeauna o fascinatie deosesbita. Si spun personajul, pentru ca el a depasit acceptiunea clasica a artistului si a reusit sa se transforme intr un brand, reusind sa si vanda imaginea pentru a isi valorifica opera. Mi s a parut cel putin interesant cum a reusit sa imbine talentul artistic cu excentricele aparitii publice ce i au creat o faima greu de egalat ( sau poate asta era singurul lui mod natural de a exista). Desi atat viata cat si opera sa (Dali atinge multe domenii artistice) au starnit de a lungul timpului puternice controverse, artistul s a dedicat cauzei esteticului si inovatiei. Va invit sa va familiarizati in cazul in care nu ati facut o pana acum cu unul dintre cei mai interesanti reprezentanti ai lumii artei.

Desi considerat de un real talent se afirma ca in opera lui Dali - foarte migaloasa ce este drept, este ,, 1%inspiratie , 99 %transpiratie”, succesul sau rasunator datorandu se in mare parte muncii extraordinare si energiei pe care artistul a pus o in slujba unui nou limbaj artistic. In ce masura sunteti de acord cu asta si vedeti in Dali un brand?


Salvador Dalí (Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí Domenech) (*11 mai 1904, Figueras - †23 ianuarie 1989, Figueras) a fost un pictor spaniol, originar din provincia Catalonia, reprezentant al curentului suprarealist în artă. Graţie apariţiilor excentrice şi megalomaniei sale, Salvador Dalí devine o vedetă mondială, care reuşeşte să folosească forţa mass-mediei pentru a-şi spori averea şi gloria.

Viaţa şi Opera
Încă de copil, manifestă un viu interes pentru pictură, primele încercări le face pe cutii de carton pentru pălării, primite de la mătuşa sa, modistă. Familia locuieşte la
Figueras, într-o vară, părinţii îl trimit la Moula de la Torre, la unul dintre prietenii lor, Ramon Pichot, pictor impresionist. Convins de talentul lui Salvador, Pichot îi sugerează să-şi continue studiile în Madrid. În 1918, va avea prima expoziţie a operelor sale în teatrul local din Figueras.
În
1921 intră la Academia de Arte Frumoase San-Fernando din Madrid, unde se împrieteneşte cu Federico García Lorca şi Luis Bunuel, dar - decepţionat de sistemul de predare - incită studenţii la manifestări de protest şi este exclus din şcoală. Începe să poarte favoriţi, pantaloni scurţi, pardesiu lung şi pălărie de pâslă şi să fumeze pipă.



Este interesat de futuriştii italieni, apoi de "Şcoala de Metafizică" a lui Giorgio De Chirico, care îi va influenţa considerabil evoluţia artistică, mai cu seamă că lecturile pasionate din Freud treziseră vocaţia pentru manifestările inconştientului în artă.
În anul 1926 se duce la
Paris, unde vine în contact cu ambianţa intelectuală a capitalei Franţei, în acel timp în plină efeverscenţă suprarealistă, şi face cunoştinţă cu André Breton, Pablo Picasso, Joan Miró şi Paul Eluard. În acest cerc suprarealist se împrieteneşte mai ales cu scriitorul francez René Crevel, care îi va dedica pictorului o broşură intitulată "Dalí sau antiobscurantismul" (1931).



"Metoda paranoico-critică
Dalí este entuziasmat de mişcarea suprarealistă, în care vede posibilitatea manifestării imaginaţiei sale exuberante unită cu o virtuozitate tehnică a desenului şi culorii. Nerespectând niciun fel de reguli, în 1934 este exclus din grupul artiştilor suprarealişti, ceea ce nu-l împiedică să se considere singurul artist capabil de a capta "formele suprareale". Ca alternativă la "automatismul psihic" preconizat de Breton, Salvador Dalí recurge la propriul său stil ca "metodă paranoico-critică", pe care o defineşte drept "o metodă spontană a cunoaşterii iraţionale care constă în interpretarea critică a reveriilor delirante". Astfel, imaginile pe care pictorul încearcă să le fixeze pe pânză derivă din agitaţia tulbure a inconştientului (paranoia) şi reuşesc a căpăta formă numai datorită raţionalizării delirului (momentul critic).
Din această metodă au rezultat imagini de o extraordinară fantezie până la stupefacţie. Tehnica adoptată este aceea a picturii din
Renaştere, din care preia doar exactitatea desenului şi cromatismul, nu însă măsura echilibrului formal. În picturile sale prevalează efecte iluzioniste şi o complexitate tematică care amintesc empfaza şi exuberanţa barocului iberic. Dalí recurge la spaţii largi în care include o mare cantitate de elemente - oameni, animale obiecte - într-o combinaţie iraţională a raporturilor şi deformare a realităţii.

Pasiunea pentru Gala
În
1929 întâlneşte pe Gala Diaconov, soţia poetului Paul Éluard, pentru care face o pasiune ce nu se va stinge tot restul vieţii lui. Reuşeşte să o despartă de Éluard, Gala devenindu-i nu numai soţie, dar şi muză inspiratoare, reprezentând-o în multe din picturile sale. Graţie Galei, Dalí va cunoaşte în cele din urmă dragostea trupească, care îi fusese până atunci cu desăvârşire străină, salvându-l de nebunie, după cum a mărturisit artistul.
Delirul megalomaniei
Între 1939 şi 1948 trăieşte la
New York, unde expoziţiile sale obţin un succes triumfal. Artistul se complace într-o mândrie provocatoare şi creează teme în care apare, obsesiv, un univers sub semnul erotismului, sadismului, scatologiei şi putrefacţiei. Se plimbă pe străzile New York-lui cu un clopoţel, pe care îl foloseşte pentru a atrage atenţia asupra sa - gândul că ar putea trece neobservat este pentru el la fel de insuportabil ca sărăcia şi smerenia.


Când acordă interviuri, vorbeşte despre sine la persoana a treia, folosind formularea "divinul Dalí" sau pur şi simplu "divinul". Explică în mod savant cum mănâncă în fiecare dimineaţă jambon cu dulceaţă de trandafiri, cum înoată în fiecare zi douăzeci de minute, face o siestă de şapte minute, dar mărtruriseşte că frica de moarte nu îl părăseşte niciodată. Susţine că această spaimă este, împreună cu libido-ul, motorul creaţiei lui.
Până în ultima perioadă a vieţii lui, Dalí a continuat să alimenteze până la extrem faima sa de artist excentric, original până la limita delirului, devenit cu timpul prizonierul propriului său personagiu, orgolios şi imprevizibil. În
1975 primeşte un titlu nobiliar, devine "marchiz de Pubol", deoarece în acel timp locuia în castelul Pubol, pe care i-l oferise Galei.
Gala moare în
1982, în 1983 Dalí pictează ultimul său tablou, Coada de rândunică. După un accident în care suferă arsuri grave, se retrage din viaţa publică. Părăseşte castelul şi se adăposteşte în turnul "Galatea" din al său "Teatro-Museo", unde va muri în ziua de 23 ianuarie 1989,la Figueras, localitatea în care s-nascut.







4 comentarii:

Ion Ana Madalina spunea...

Si mie imi place foarte mult Dali. M-am gandit chiar sa scriu eu un articol despre el, dar am hotarat sa scriu despre Ligia macivei din respect pentru influenta poe care opera ei a avut-o asupra mea.
Nu stiam ca si Iulia il admira, e o ocazie sa o cunosc.
Eu l-am descoperit pe Dali in manualul de educatie plastica din clasa a saptea. Tabloul care m-a impresionat profund a fost "Ceasurile care curg" si de atunci am tresarit de fiacare data cand am auzit numele de "Dali" ( ca dovada ca influenta lui nu s-a diminuat dupa moarte).
Eu nu cred ca era excentric, eu cred ca era deosebit.Si nu cred ca a devenit un brand in mod voit. El pur si simplu nu s-a descurajat atunci cand ceilalti i-au pus bete in roate. Nu si-a schimbat stilul, nu s-a conformat regulilor, ci a demonstrat ca arta rupe barierele, ca in arta nu trebuie sa existe prejudecata.Si cei din jur l-au considerat excentric pentru ca gandea altfel decat ei.
As vrea sa ii spun Iuliei ca mi-a placut felul in care a realizat articolul, sa ii multumesc in mod special pentru ca a dat si informatii despre viata lui personala ( sotia sa) si ca nu putea gasi o definitie mai potrivita pentru "cultura generala".

Alina spunea...

da, sunt de acord ca este un brand momentan, dar mi se pare un lucru trist. un artist nu e ceva comercial sau cel putin nu in viziunea mea. totusi, ceea ce e de admirat la dali si la opera/viata sa este faptul ca are un statut de legenda. asta pe langa statutul comercial de "icon" sau brand, cum vreti voi

Ruxi spunea...

Pe langa viata pe care a dus-o Dali a impresionat mereu si prin opera sa, in general nonconformist, avand o abordare originala, fiind de remarcat si contributia sa in cinematografie (filmul "un chien andalou").

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Inainte de un articol mai bogat despre Dali, pe care tot il promit datorita avalanselor de referinte din partea voastra, am sa confirm doua realitati: Dali este un brand, construit in cea mai mare parte de geniul sau publicitar -in extenso, si da, Dali era un excentric. Acestea doua, motiveaza o tipologie deosebita asa cum sugereaza insusi la inceputul cartii sale "Jurnalul unui geniu" inaugurata cu un citat din Michel de Montaigne, care suna cam asa: mai multe diferente exista intre doi oameni decit intre indivizii din specii diferite, desigur cu referire la animale sau vietati. Din nefericire, opera artistica a lui Dali exprimata prin genuri si stiluri foarte variate cit si printr-o prolificitate foarte mare, sufera de pe urma supra-imaginii sale. Admiratorii lui Salvador Felipe nu il cunosc pe Dali, nu ii inteleg pictura (nu ma refer la povestile din spatele lor, ci chiar la programul estetic al picturii sale) si nu simt savoarea adevarata a universului sau, alimentat de reverii, literatura si credinta. Exista multi incintati de latura erotica din picturile, scrierile, desenele si obiectele create de el, altii atrasi de spectaculosul aparitiilor sale si inca altii, foarte amuzati de spiritul sau radical si intortocheat de a face critica de arta. Cam toti sint -si aici il citez chiar pe Dali, dintr-un interviu cu Alain Bosquet, "idioti", adica dalinieni. Promit sa revin cu lamuriri mai satisfacatoare. Pina atunci, atentie! Dali aluneca!
prof. B.T.